06 46 55 12 21 info@marrybouma.nl

Een, zo exact mogelijke, kopie van een meesterwerk maken…
Dat is niet alleen heel leuk om te doen, maar ook ontzettend leerzaam.  Voor alle duidelijkheid, ik maak een kopie om ervan te leren en niet om te verkopen.

Bron: Hamburg-Kunsthalle

Hoe begin ik
Dit keer heb ik het schilderij Der Wanderer über dem Nebelmeer gekozen. Geschilderd door de Duitse kunstchilder Caspar David Friedrich uit ca 1818.

Het begint bij mij in het verdiepen in de kunstgeschiedenis door er zoveel mogelijk over te lezen en musea te bezoeken. Ik doe onderzoek naar wie de kunstenaar is/was, in welk tijdsbeeld de kunstenaar leefde, hoe zag de wereld eruit in die tijd en wat is de relatie van het kunstwerk met de kunstenaar, waarom is het gemaakt?

Door als het ware helemaal in het schilderij te kruipen en mij ermee te verbinden, word ik een onderdeel van het schilderij en het schilderij een onderdeel van mij.


Als die band eenmaal is gelegd, begint het grote avontuur.
Een schilderij in het echt bekijken is zo waardevol, de afmeting, welke toets en kleurgebruik vertelt heel veel over de kunstenaar. Soms is het te ver reizen om het schilderij in het echt te bekijken, dan zit er niet anders op dan naar een goede foto te zoeken, daarbij kan het internet heel behulpzaam zijn. Heb ik eenmaal een geschikte foto gevonden, dan laat ik deze afdrukken op een lekker groot formaat.

Voordat ik aan het schilderen toekom, heb ik eerst nog veel voorwerk. Ik begin met een analyse van het schilderij, wat spreekt mij nu zo aan in juist dit schilderij, wat raakt en waar gaat dat bij mij over? Welke basis vormen zie ik, hoe is de compositie, welk kleurenpalet is gebruikt? Dat schrijf ik allemaal op en helpt mij op de momenten dat ik dreig vast te komen zitten.

Kleurenstudie

Schetsfase

Schetsfase
Daarna begin ik met het schetsen, eerst maak ik de hele voorstelling in grafiet of houtskool. Hiermee verken ik de compositie en toonwaarden, zo leer ik het schilderij kennen.

Dan volgt de kleurenstudie, verschillende kleuren olieverf, die ik meen te zien, bij elkaar zoeken en mengen. Met een dotje verf op een paletmes bij de foto vergelijken of de kleur al in de buurt komt. Als ik tevreden ben over de mengsels, maak ik een kleurenkaart en schrijf erbij welke kleuren ik heb gebruikt. Als je na een droogtijd opnieuw begint met mengen, is de kleurenkaart een super handig hulpmiddel.

Schilderen
Dan kan de pret beginnen en ben ik klaar voor het schilderen. Omdat het een studie is, en om praktische redenen, gebruik ik olieverfpapier en geen doek of paneel. Meestal gebruik ik een kleur potlood of houtskool om de compositie te tekenen. Hier merk ik gelijk het nut van het voorbereidend tekenwerk.
Ik teken net zolang totdat ik tevreden ben. Als alles er goed op staat, schilder ik een grisaille met sterk verdunde gebrande omber. Zo transparant mogelijk, zet ik de donkerste tonen op het papier en met een doekje haal ik de lichte plekken weer tevoorschijn.
Deze laag laat ik goed drogen, de daaropvolgende  lagen bouw ik in kleur, laag voor laag op, door olieverf steeds minder te verdunnen en in de laatste laag, schilder ik met pure verf.
Dan komt het moment dat ik moet beslissen wanneer het af is. Het moeilijkste, want er is altijd iets te zien wat nog verbeterd kan worden...

Eindresultaat studie Caspar David Friedrich